Thursday, October 10, 2013

Resepi Mudah ChessKut @ TiGerChesskut....

assalamualaikum....heeee...dlm sibuk2 semester akhir menyiapkan report...sempat lagi aku menaip kat sini....hahahahah....

ok...kali ni aku nk share resepi CHESSKUT....tp aku punya ni aku bg nama...TIGERCHESKUT....aaauuummm....hehehehe...sbb aku guna biskut tiger coklat + biasa...

asalnya memang nk guna biskut Lexus tu...tp xde time kt kedai tu...korang sebenarnya boleh guna biskut apa2 pun nk wat benda ni...ikut selera....kalau kat rumah tu ada biskut yg macam x laku je...mybe x sedap sangat....so korang bleh guna wat benda ni....conform laku habis....

bila aku guna tiger biskut ni....rasa dia macam chesskek plak...sangat lah sedap...cuma penggunaan susu pekat tu kurangkan sikit sebab tiger biskut tu dh sedia manis compare dgn biskut Lexus tu kan...

dh..banyak plk aku cite...ok ni resepi and foto yg sempat aku snap....

bahan:

biskut tiger--ikut suke hati nkbanyak mana...aku bli dua peket besar...satu coklat satu biasa.
susu pekat -- suku tin
cream chess -- aku guna Fatura yg 250g 
fresh milk -- aku guna duthlady full cream dalam secawan *ikut kepekatan bancuhan chess...jgn cair sgt

bahan tambahan : (ni kalau korang nk letak...ikut selera, bajet dan sewaktu dengannya lah)

peanut butter
jem
nestum
milo
buah-buahan yg masam...mcm strawberry bla bla bla
kismis
kacang


langkah penyediaan:


  1. pukul cream chess sampai kembang *definisi kembang aku sampai lembut la dan mcm krem tu..
  2. masuk susu pekat..pukul lg sampai sebati
  3. masuk fresh milk ikut tahap kepekatan....jgn cair sgt...
  4. tuang fresh milk dalam mangkuk pastu rendam biskut tiger dlm susu **PERINGATAN: biskut tiger sangat cepat lembik bila kna susu tu...so korg celup kejap je...
  5. dalam loyang ke bekas pape la yg sesuai korg susun biskut tu.
  6. lepastu sapu bancuhan cream chess korang sampai rata
  7. letak la bahan tambahan korang tadi..
  8. pastu korang ulang step 5,6,7 sampai ikut suke hati korang nk bape layer..**aku nasihatkan jgn banyak sgt..sbb nt x cantik...heeee...
  9. lapisan atas skali make sure adalah lapisan chess korang...biar tebal sikit...pastu korang hiasla dgn bahan tambahan tu cantik2...
  10. tutup dengan plastik atau pape la asal tutup pastu simpan dlm peti ais bahagian bawah....kang klu letak atas jd ais batu plk...hahahha....
  11. dlm 3-4 jam dh leh makan...

selamat mencuba.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...